Гроттгер Артур [Николай Михайлович Сухомозский] (fb2) читать постранично
[Настройки текста] [Cбросить фильтры]
ГРОТТГЕР Артур Янович
ЕКСПРЕС-ЖИТТЄПИС, найважливіші ціхи біографії
Національний статус, що склався у світі: польський.
Художник, графік. Класик польського образотворчого мистецтва.
З митецької родини. Батько, Гроттер Я., – художник.
Народився 11 листопада 1837 р. в с. Оттиневіце Королівства Польського (нині – с. Отиневичі
Жидачівського району Львівської області України).
Помер 13 грудня 1867 р. в м. Амелі-ле-Бені (Франція). За заповітом похований на львівському
Личаківському цвинтарі (1868). Надгробок прикрашає скульптура жінки, яка стоїть на колінах
поряд із соколом. Ліворуч від портрета Г. вмуровано таблицю у вигляді книги, на обкладинці якої
перелічено його найкращі полотна. Над плитою напис: «Святій Його пам’яті пам’ятник той
поставила Ванда».
Закінчив Львівську школу малювання (1848-1852), Краківську школу живопису (1852-1854), Віденську академію мистецтв (1855-1858).
Автор історичних композицій, портретів, батальних і жанрових сцен. Реалізм і патріотична героїка
уживаються у Г. з елементами академізму і містичної символіки.
Пензлю Г. належать полотна «Варшава» (1861-1862), «Полонія» (1863), «Молитва панських
конфедератів» (1863), «Литва» (1864-1866), «Війна»(1866-1867).
Наш земляк – також автор картин «Шлях на Сибір», «Ноктюрн», «Зимові вечори», «Братання»,
«Кування кіс».
Після смерті опублікована двотомник листів художника до нареченої (1928), а також спогади
останньої «Історія кохання Артура й Ванди».
Пам’ятники нашому землякові встановлені в м. Львів (Україна) та Краків (Польща).
Ім’я Г. носить Художній ліцей м. Супрасль (Республіка Польща).
У московській бібліотеці ім. М. Некрасова відбувся вечір «Артур і Ванда. Вічне кохання», присвячений 170-річчю Г. (2007).
Серед друзів та близьких знайомих Г. – П. Філіппі, А. Паппехейм, М. Балуцький, Ю. Коссак, Я.
Матейко, К. Блаас, К. Мейер, Ж. Жером, К. Млодніцький, П. Гейгер, Х. Рубен, Й. Шуйський та ін.
***
МАЛЬОВАНА ПОЕЗІЯ
, з професійного кредо А. Гроттгера
Живопис – мальована поезія.
НЕ МОГЛА ПОВІРИТИ, зі спогадів В. Монне
Була мов зачарована. Перед цим декілька тижнів не спала: перебувала в неймовірній тривозі, не
могла повірити, що хвороба може так швидко трагічно закінчитися..., зовсім не була готова до
цього.
Я хотіла мати гіпсовий зліпок з його руки і коли Паріс Філіппі підійшов до труни і відкрив
обличчя Артура, я втратила сили і так і не змогла примусити себе подивитися йому в очі. Я
опустилася на коліна – це було вище за мої сили.
Олесь (брат Артура – авт.) приніс мені його перстень з опалом – мій подарунок. Коли Філіппі
знімав гіпс, він разом з формою зіскочив з кисті Артура. Я поглянула на перстень і попрохала його
повернути назад, а також в труну вклала мій натільний хрестик і теку моїх листів, які знайшли у
нього.
Зверху я поклала букет троянд.
МОВ ЧЕРЕДА В ТЕМРЯВІ, з поеми В. Александрі «Шлях на Сибір», написаної під впливом
однойменної картини А. Гроттгера
Длинна их цепь!.. Лицо сечет
Пыльца снежинок льдистых,
И нарастает коркой лед
На их щеках землистых.
В крови тела. И там и тут
....................................................
Нет имени теперь у них,
Надежды и отчизны.
Их люди обрекли на смерть:
Идут, чтоб умереть.
Влачится вдаль за рядом ряд
Колонной погребальной,
И на челе у них – стигмат
Любви к отчизне дальней.
................................................
Как стадо, сбил их в темноте
Палач – начальник строгий,
Зарубкой метит на кнуте
Умерших по дороге.
........................................
И вся колонна с головой
Укрыта в том просторе.
Кругом равнина без конца,
Как саван мертвеца.
ОСТАННІЙ ЦИКЛ, з статті «Польське мистецтво XIX сторіччя» на sttp.ru
До кінця 60-х років польська реалістична школа досягла повного розквіту. Відгомонами повстання
1864 року наповнена патріотична творчість Артура Гроттгера. Головну частину його спадщини
складають цикли малюнків, присвячених повстанню, повні романтично-трагічного сприйняття
подій цих років.
Останній цикл малюнків Гроттгера «Війна» є одним з сильних виразів гуманістичного протесту
проти війни у всьому європейському мистецтві XIX століття.
ФІНАНСОВА КАТАСТРОФА, з нарису І. Чорновола «Кохання у Львові: Артур Гроттгер і Ванда
Последние комментарии
22 часов 18 минут назад
1 день 1 час назад
1 день 14 часов назад
2 дней 3 часов назад
3 дней 10 часов назад
3 дней 20 часов назад
3 дней 21 часов назад