Ярошенко Николай [Николай Михайлович Сухомозский] (fb2) читать постранично
[Настройки текста] [Cбросить фильтры]
ЯРОШЕНКО Микола Олександрович
ЕКСПРЕС-ЖИТТЄПИС, найважливіші ціхи біографії
Національний статус, що склався у світі: російський.
Художник.
З родини військового. Батько, Ярошенко О., – генерал царської армії.
Народився 1 (13) грудня 1846 р. в м. Полтаві Російської імперії (нині – адміністративний центр
однойменної області України).
Помер 25 червня (7 липня) 1898 р. в м. Кисловодську Російської імперії (нині – Ставропольський
край РФ). Похований на території Нікольського собору.
Закінчив Полтавський кадетський корпус (1855-1863), навчався в Петербурзькому Павловському
військовому училищі (1863-1865), закінчив Петербурзьку Михайлівську артилерійську академію
(1867-1870).
Завідував штампувальною майстернею Петербурзького патронного заводу (1870-1893),
дослужився до генерал-майора.
Я. – член й один з керівників славнозвісного «Товариства передвижників» (з 1876).
Перша картина нашого земляка – «Невський проспект вночі» (1875).
Потім були десятки інших, серед яких вирізняються: «Дівчина з рогачем» (1864), «Невський
проспект вночі» (1875), «Кочегар», «В’язень» (обидві – 1878), «Сліпі каліки під Києвом» (1879),
«Жебраки в Києво-Печерській лаврі» (1879-80), «Старе й молоде», «Студент» (обидві – 1881),
«Курсистка» (1883), «Всюди життя», «На гойдалці», «В горах Кавказу» (усі – 1888), «В теплих
краях» (1890), «Дівчина-селянка» (1891), «Хор», «Ельбрус у хмарах» (обидві – 1894).
Я. також – автор понад сотні психологічних портретів. Найвідоміші – І. Крамського (1876), П.
Стрепетової, Г. Успенського (обидва – 1884), Д. Менделєєва (1885), М. Ге (1890), В. Короленко
(1898).
Доробки нашого земляка зберігаються в Полтавському, Севастопольському, Харківському
художніх музеях, Київському музеї російського мистецтва (усі – Україна), Російському
Державному музеї, Самарському художньому музеї (обидва – РФ), інших зібраннях, а також в
приватних колекціях.
Переживав художник і не кращі хвилини. Так, його полотно «Біля Литовського замку» (1881)
влада виставляти заборонила (тема була пов’язана з замахом на життя петербурзького
градоначальника Ф. Трепова з боку народниці В. Засулич). Понад те, художника тиждень
протримала під домашнім арештом. Не вдалося йому уникнути і з’ясовування стосунків з
міністром внутрішніх справ Росії М. Лоріс-Меліковим.
У м. Кисловодськ (РФ) є вулиця імені Я. (1918), а також діє «Меморіальний музей-садиба
художника Ярошенка» (1962).
В чергову річницю смерті нашого земляка в м. Кисловодськ пройшла науково-практична
конференція (2006).
Серед друзів та близьких знайомих Я. – Л. Толстой, І. Крамський, О. Волков, П. Стрепетова, І.
Остроухов, Г. Успенський, М. Нестеров, М. Ге, В. Максимов, М. Салтиков-Щедрін, В. Короленко,
І. Рєпін, А. і В. Васнєцови, С. Рахманінов, Л. Собінов, Ф. Шаляпін, К. Станіславський, А. Куїнджі, Д. Менделєєв (для останнього у прихистку нашого земляка, т. зв. «Білій віллі», навіть обладнали
лабораторію) та ін.
***
СЕНС – У ФАРБАХ
, з творчого кредо М. Ярошенка
Картина має сенс лише у фарбах, коли видно, що на дворі сиро, холодно і мжичить дощ, словом
така погода, що хороший господар собаку на двір не вижене.
ПРИЄМНО ЗБЛИЗИЛИСЯ З ЯРОШЕНКОМ, з «Щоденників» Л. Толстого
14 березня 89. Москва
Встав рано. Працював, читав про Китай чудову книгу.
Виправив ще про мистецтво. …Пішов до Третьякова. Гарна картина Ярошенка «Голуби».
3 травня 1894. Ясна Поляна.
Приїхали сюди з Машею. Проводжали нас Соловйов і Ярошенко, з яким приємно зблизилися.
7 лютого. Петербург. 97.
Поїхав до Чорткових. Потім у Ярошенка. Вечір вдома з Сонею. Нам добре.
БУВ «СОВІСТЮ ХУДОЖНИКІВ», з оцінки творчості М. Ярошенка М. Нестеровим
Він став після смерті Крамського одним з найдіяльніших керівників Товариства художників-
передвижників.
…Голос його звучить на зборах і його слухають так само уважно, як звикли слухати Крамського.
…Ярошенко був скромний, вимогливий до себе, стриманий і в той же час твердий. М’який
зовнішньо – він кремінь духом.
РІЗКО КРИТИКУВАЛИ, з статті «Виставка творів М. О. Ярошенка»
Полум’яний прихильник демократичних ідей Товариства пересувних виставок, Ярошенко був
художником реалістичного напрямку. Досить часто, особливо в період 70-х – 80-х років, він
віддавав перевагу сюжетам соціального звучання. Картини ці стали хрестоматійними, принесли
майстрові
Последние комментарии
6 часов 19 минут назад
6 часов 39 минут назад
7 часов 4 минут назад
7 часов 8 минут назад
16 часов 38 минут назад
16 часов 42 минут назад