Баранов-Россине Владимир [Николай Михайлович Сухомозский] (fb2) читать онлайн
[Настройки текста] [Cбросить фильтры]
БАРАНОВ-РОССІНЕ Володимир Давидович
ЕКСПРЕС-ЖИТТЄПИС, найважливіші ціхи біографії
Національний статус, що склався у світі: російський.
Художник, скульптор, винахідник. Справжнє прізвище – Шулім Вольф Лейб. Псевдонім – Даніель
Россіне. Світовий фундатор «кольорової музики», винахідник плямистого камуфляжу.
З міщанської родини.
Народився 20 грудня 1887 р. (1 січня 1888) в с. Великій Лепетисі Мелітопольського повіту
Таврійської губернії Російської імперії (нині – районний центр Херсонської області України).
Загинув в 1944 р. в німецькому концентраційному таборі.
Навчався в Одеському художньому училищі (1903-1908), петербурзькому Вищому художньому
училищі при Академії мистецтв (1908-1909).
Працював у Петроградській колегії у справах мистецтва й художньої промисловості (1918), відділі
образотворчих мистецтв Комісаріату народної освіти Росії (1918), Вільних навчально-художніх
майстернях (1918-1919), викладачем (1919), деканом мистецького факультету (1920-1921)
московських Вищих державних художньо-технічних майстерень.
Учасник виставок: московської «Вінок», київської «Ланка» (обидві – 1907-1908), петербурзької
«Вінок-Стефанос» (1909), петербурзької і вільненської «Імпресіоністи» (1909-1910), цюріхської
(1912), амстердамської (1914), паризьких «Осінній салон» (1910), «Салон нових реальностей»
(1939), «Салон незалежних» (1910, 1913, 1914, 1925-1941).
Експонував твори на Міжнародній виставці в Парижі (1937).
Перша персональна виставка відбулася в Норвегії (1916).
Єдина персональна виставка в кордонах колишньої батьківщини пройшла у Петрограді (1918).
Ретроспективні виставки відбулися: у Парижі (1954, 1970, 1972-1973, 1984), Лондоні (1970),
Франкфурті-на-Майні, Амстердамі, Нью-Йорку (1992-1993), Москві і Петербурзі (2004).
Серед найвідоміших доробків майстра полотна: «Безпредметне» (кінець 1910-х), портрет
Рахманінова (1911), «Автопортрет» (1914), «Страждання св. Дені», «Натюрморт з грушею (обидва
–1927), «Леді Чаттерлі», «Мати з дитиною» (обидві – 1932), біоморфні абстракції «Абстрактні
форми», «Абстрактні композиції», «Абстрактне».
Б.-Р. автор – серії абстрактних скульптур, серед яких вирізняються «Ритм, або Симфонія №1»
(1913), «Симфонія № 2» (1914), «Політехнічна скульптура» (1933).
Як винахідник наш земляк дебютував динамічним камуфляжем (1913). Потім настала черга
«оптофона» – оригінального музичного інструменту (1925), клавіатура котрого була з’єднана зі
спеціальним екраном, на якому під час гри виникали рухливі кольорові форми.
Запатентував наш земляк і апарат «Multiperco», який виробляв, очищував й розподіляв хімічні
розчини, а також «хромофотометр», що визначав якість і чистоту дорогоцінних каменів (обидва –
1934).
Провів перші у світові світломузичні концерти в театрі В. Мейерхольда (1923) і Великому (1924).
Сам виконував на них «партію світла».
Не знайшовши врешті-решт спільної мови з більшовиками, емігрував до Франції (1925).
Нині доробки Б.-Р. зберігаються в Державній Третьяковській галереї (Москва, РФ), Державному
Російському музеї (Санкт-Петербург, РФ), художньому музеї ім. О. Радищева (Саратов, РФ),
музеї сучасного мистецтва (Нью-Йорк, США), Центрі Жоржа Помпіду (Париж, Франція), музеї
Людвіга (Кельн, Німеччина), численних приватних колекціях.
На першому спеціалізованому аукціоні російського живопису, проведеному Sotheby’s у Нью-
Йорку, був установлений рекорд цін на доробок нашого земляка: його «Натюрморт зі стільцем»
продали за $1,184 млн. (2004).
Серед друзів та близьких знайомих Б.-Р. – Д. Бурлюк, Х. Арп, Б. Кустодієв, С. Рахманінов, О.
Екстер, В. Татлін, В. Сук, А. Валансі, Н. Гончарова, М. Ларіонов, Р. Делоне, К. Петров-Водкін, В.
Шкловський, Д. Штеренберг, Н. Добичіна, Г. Аполлінер, О. Скрябін, С. Терк-Делоне та ін.
***
НІЧОГО НЕ БОЮСЯ
, з життєвого кредо В. Баранова-Россіне
Я люблю Париж і нічого не боюся.
ПРЕДМЕТ – РАБСТВО, з творчого кредо В. Баранова-Россіне
Допоки мистецтво не звільниться від предмету, воно прирікає себе на рабство.
НЕБАЧЕНЕ, з автобіографічної книги Х. Арпа «On My Way»
У Швейцарії, мене відвідав російський (так у Х. Арпа – авт.) художник Россіне й показав
малюнки, у яких він виявив свій внутрішній світ небаченим досі чином за допомогою барвистих
крапок і вигнутих ліній. Це не були відвернені пейзажі, портрети, натюрморти, які можна було
бачити на полотнах кубістів.
Я показав йому полотна, покриті чорною завісою, з мережею дивних письмен, рун, ліній, плям, –
підсумок напруженої праці, яка зайняла не один місяць. Мої побратими по мистецтву хитали
головами й засуджували роботи як невдалі ескізи. Россіне, навпаки, поставився до них з великою
наснагою. Його й мої роботи, я гадаю, є «конкретним мистецтвом».
МИСТЕЦТВО СПРИЙМАЄ ВИТОНЧЕНО, з книги К. Редько «Щоденники, спогади, статті»
Баранов-Россіне став відомим у Москві й за кордоном як один з організаторів першого у світові
кольорово-оптофонічного концерту – в театрах ім. Мейєрхольда й Великому.
Він – художник-парижанин. Любить мистецтво й витончено сприймає його. У моїх роботах бачить
багато гарного, дає практичні поради, зробив пропозицію написати для нього концертно-колірну
відвернену картину.
Я щасливий нашому знайомству.
ДИНАМІЧНИЙ КАМУФЛЯЖ, з статті «Баранов-Россіне Володимир Давидович» на gelos.ru
Жилка винахідника не гаснула в ньому ніколи. Наприклад, апарат під назвою «мультиперко» був
призначений для виготовлення, стерилізації і розливання газованих рідин.
Потім Володимир Давидович розробляє «хромофотометр» – прилад для аналізу якості коштовних
каменів.
А незадовго до початку Другої світової війни Баранов придумав «динамічний камуфляж»,
авторство якого пізніше було помилково приписане Жоржу Браку. Його суть – в проектуванні
збільшених колірних плям, котрі дозволяють «приховати» будь-який військовий об’єкт, – рухомий
чи нерухомий. Свій винахід він подав директорові заводів «Рено» і представникам Пентагону.
Проте з якихось причин його тоді не упровадили у виробництво.
ПРИМХЛИВІСТЬ РИТМУ, з розвідки О. Шатських «Баранов-Россіне В. Д.»
Завдання, актуальні для багатьох європейських новаторів: розширення сфер творчого вторгнення в
реальність, відновлення сприйняття – художник зумів втілити в оригінальні проекти. «Симфонія
№2» свідчила про вихід до «тривимірного живопису»; цей рухливий об’єкт являв собою, за
описом сучасника, «парадоксальний монтаж із цинку, покритого строкатою й живою глазур’ю, з
жолобами, котрі служили підставками для якихось дивного виду млинів для розмелу перцю, синіх,
бежевих або червоних шайб, перемішаних із пружинами, що стирчали у різні сторони, і сталевими
лозинами».
Незвичайні, хвилюючі публіку роботи Баранова-Россіне належали до тієї ж групи художніх явищ,
що й експерименти Пабло Пікассо й Олександра Архипенка. Складні умовні конструкції, створені
з нових матеріалів, мали самостійність і самоцінність – художник повністю звільнився від
слідування природі, свідомо уникав подібності із предметами або явищами, які існували у світові
до нього.
…Паризьке життя Баранова-Россіне було наповнене труднощами. Запатентований на Заході
оптофон у музичному побуті не прищепився, він лише зрідка звучав на театральних сценах,
супроводжуючи драматичні постановки. Деякий резонанс одержали концерти на оптофоні, що
відбулися в сезон 1928/29 років в різних артистичних центрах, зокрема «Студії Урсулинок» і
«Студії №28». Свій винахід Баранов-Россіне пропагував також у власній «Першій оптофонічній
академії».
Художні добутки Баранова-Россіне привертали увагу знавців, проте серед широкої публіки
популярністю не користувалися, отже, і на комерційний успіх авторові розраховувати не
доводилося. Зате вони, гармонічні й емоційні, з їх тонкою врівноваженою композицією й
примхливістю ритму, мали заслужений успіх у професійному середовищі.
Художні погляди Баранова-Россіне перетерпіли в ті роки певні зміни – домінуюче місце в його
мистецтві в другий, і останній, паризький період зайняли абстрактні композиції. Ці образи являли
собою ефектні колірні організми, породжені уявою й даром живописця; вони впливали на глядача
напруженими кольорами, дивною пульсуючим життям деяких біоморфних структур – стрічка
Мьобіуса, з її парадоксальною одномірністю, служила пластичним лейтмотивом більшості з них.
Володимир Давидович Баранов-Россіне не встиг або не зумів виїхати з Франції до окупації її
гітлерівськими військами. Його творчість, за теоріями «цивілізованих» ідеологів Третього рейху,
відносилася до «дегенеративного» мистецтва, що вироджується, внаслідок чого воно підлягало
беззастережному знищенню. 9 листопада 1943 року він був арештований гестапо й кинутий у
концентраційний табір; дата й місце загибелі точно не встановлені – за непрямими свідченнями,
митця фашисти стратили 1944 року.
ЗАХОПЛЮЮЧИЙ ЕФЕКТ, з кореспонденції В. Палія «Світлом музику першим доповнив
херсонець»
Першим світломузику в уяві побачив російський композитор Олександр Скрябін. Ідея полягала в
тому, що кожній музичній ноті відповідає певний колір спектрального розкладу кольору білого.
Тим паче, що і перших, і других – по сім. Також і перші, і другі – хвильового походження. Отож
поєднати їх – і вийде захоплюючий ефект. Та видатний росіянин не встиг здійснити задуму.
Розвиваючи цю ідею, Володимир Баранов-Россіне і створив «оптофон» – тип світлового
фортепіано.
Виявляється, Володимир Баранов-Россіне був не лише талановитим музикантом і винахідником, а
й скульптором, визначним художником авангардного напрямку. Приміром, в альманасі
«Невідомий російський авангард» (Москва, 1992) Баранову-Россіне присвячено цілий розділ, а
його художня творча спадщина в альманасі представлена кількома найяскравішими
репродукціями. До речі, у приватних і публічних паризьких колекціях є далеко не авангардні
роботи Володимира Баранова-Россіне, серед яких і полотна з краєвидами Херсона.
Майбутній професійний художник часто навідується в Херсон, де і робить декілька міських
етюдів – як згаданих, так і вже в доволі авангардній манері.
МУЗИКАНТА ФАРБ КОЛЕГИ ПОЗБАВИЛИ ПІДТРИМКИ, з розвідки Б. Галєєва «Знахідка у
Парижі»
Гарячкова пропагандистська діяльність на захист своєї ідеї й прагнення винести свої спроби її
реалізації на суд широкої громадськості – все це вже після того страшного дня, коли на його ідеях, його інструменті, практично на його долі був поставлений офіційно хрест, після жорстокої, як
вирок, резолюції: «не треба», «не потрібно», «не так». Це було в самому кінці 1923 року на
засіданні Фізико-психологічного відділення РАХН (Російської академії художніх наук).
Це видно хоча б за документам, які винесла на одну з казанських всесоюзних конференцій «Світло
й музика»«(1990) московський мистецтвознавець Т. Перцева. Вона виявила й уперше
оприлюднила дані про стенограму трагічного для художника засідання, включаючи тези доповіді з
гострими, навідліг, формулюваннями В. Баранова-Россіне й – відповідну реакцію колег.
Одним з найрішучіших критиків виявився... Леонід Сабанєєв, біограф Скрябіна, аза його життя –
друг і певною мірою колега, співучасник міркувань великого композитора про «світлову
симфонію». По суті справи, найзатятіший адепт і пропагандист світломузики в Росії – він повинен
був би, здається, грудьми стати на захист унікального й, практично, єдиного однодумця Скрябіна,
але, на жаль, може бути, в «припадку ревнощів» Сабанєєв дратується тим, що в Баранова-Россіне
за «не по Скрябіним», дорікає художникові навіть за те, що той використав екран (а куди ще
проектувати свої складні абстракції?).
А в підсумку Вчена рада РАХН позбавляє художника підтримки...
Последние комментарии
4 минут 13 секунд назад
8 часов 55 минут назад
8 часов 58 минут назад
2 дней 15 часов назад
2 дней 19 часов назад
2 дней 21 часов назад