Ковалевский Максим [Николай Михайлович Сухомозский] (fb2) читать постранично


 [Настройки текста]  [Cбросить фильтры]


КОВАЛЕВСЬКИЙ Максим Максимович


ЕКСПРЕС-ЖИТТЄПИС, найважливіші ціхи біографії

Національний статус, що склався у світі: російський.

Історик, правознавець, соціолог, етнограф. Першим у світі передбачив виникнення Європейського

Союзу.

З військової родини. Батько, Ковалевський М., – капітан Чугуївського уланського полку.

Народився 2 серпня (8 вересня) 1851 р. в м. Харкові Російської імперії (нині – адміністративний

центр однойменної області України).

Помер 23 березня (5 квітня) 1916 р. в м. Петрограді Російської імперії (нині – м.Санкт-Петербург

РФ). Похований на Нікольському цвинтарі Олександро-Невської лаври.

Закінчив Харківську гімназію (1865-1868), юридичний факультет Харківського університету

(1872).

Працював викладачем Московського (1877-1887), Стокгольмського й Оксфордського (1887-1905),

Петербурзького (1905-1916) університетів, видавав журнал «Вісник Європи», редагував

енциклопедичне видання «Український народ в його минулому і сучасному».

Академік Петербурзької академії наук (1914).

Депутат першої Державної Думи Російської імперії від Харківського повіту (1906).

Член Державної Ради (1907).

Засновник паризької Російської вищої школи суспільних наук (1901).

Чільник Допомогового товариства ім. Т. Шевченка у Петербурзі.

Перу К. належать дослідження «Нарис походження і розвитку сім’ї та власності», «Економічне

зростання Європи до виникнення капіталістичного господарства», «Общинне землеволодіння в

Малоросії у XVIII ст.», «Нариси походження та розвитку сім’ї і власності», «Закон і звичай на

Кавказі».

Наш земляк – автор двотомника «Первісне право» (1886), чотиритомника «Походження сучасної

демократії» (1895-1899), двотомника «Соціологія» (1903), книг «Сучасні соціологи» (1905),

«Начерки розвитку соціологічних вчень» (1906), «Сучасні французькі соціологи» (1913).

Виступав проти переслідування російським урядом української мови, підтримував ідею надання

автономії поневоленим народам Російської імперії, захищав народи Кавказу. За ці погляди

переслідувався урядом, довгий час був змушений жити за кордоном (1888-1906).

У Санкт-Петербурзі відреставровано пам’ятник нашому землякові (2004), а на будинку, де він

мешкав, встановлено меморіальну дошку (2005).

Серед друзів та близьких знайомих К. – М. Грушевський, В. Гурін, І. Лучицький, С. Ковалевська, В. Міллер, М. Деларю, Г. Мізко, К. Маркс, В. Якушкін, Г. Спенсер, О. Харіна, Г. Тард, Л. Литвин, Е. Дюркгейм, Г. Львов, Р. Вормс,С. Урусов, Р. Дарест та ін.


***

ТВАРИНИ – НЕ МИ,

з життєвого кредо М. Ковалевського

У тваринному світі існує такий закон, як боротьба за існування. Чим більш людство прогресує, тим більше цей закон відходить на другий план, пропускаючи вперед закон солідарності. Сфера

боротьби поступово скорочуватиметься і зникатиме, а солідарність – міцніти і розширюватися.


СВОБОДА, з творчого кредо М. Ковалевського

Без терпимості немає свободи.

МУЗИКАНТА І ХУДОЖНИКА НЕ ВИЙШЛО, зі спогадів М. Ковалевського

Я пройшов через звичайну в дворянських сім’ях дитячу повинність – гру на фортепіано. І, не

дивлячись на те, що захопився музикою, з цих занять нічого не вийшло.

…При цьому мені пощастило: замість того, щоб мучитися цілі роки і марно оплачувати вчителів, я

був дуже скоро звільнений від цих уроків, оскільки мій викладач виявився незвичайно

добросовісним і, переконавшись в моїй нездатності до живопису, добровільно відмовився від

подальшого викладання.

ДАЄШ ОБ’ЄДНАНУ ЄВРОПУ, з лекції М. Ковалевського

Зростання солідарності не зводиться до посилення відчуття солідарності між людьми, а

виявляється в історичній зміні соціального устрою їх життя.

...Так, боротьба за існування й інстинкт самозбереження розширювали і укріплювали солідарність, приводячи поступово до утворення родових об’єднань і окремих сімей. Зростання солідарності

між родами приводить до їх об’єднання в племена і союзи племен, потім до утворення

народностей з державним управлінням (часто шляхом насильницького завоювання). Надалі під

впливом універсальних релігій і міжнародного торгового обміну сфера солідарності

розширюється, вона охоплює уже низку народів і держав.

В майбутньому людство стане єдиним союзом, де пануватиме солідарність. Поняття родової

єдності, патріотизм, космополітизм, ці основні останні етапи розвитку відчуття солідарності, відповідають певним історичним