Петрушевский Дмитрий [Николай Михайлович Сухомозский] (fb2) читать постранично
[Настройки текста] [Cбросить фильтры]
ПЕТРУШЕВСЬКИЙ Дмитро Мойсеєвич
ЕКСПРЕС-ЖИТТЄПИС, найважливіші ціхи біографії
Національний статус, що склався у світі: російсько-радянський.
Історик, медієвіст, перекладач.
З поміщицької родини.
Народився 1(13) вересня 1863 р. в с. Кобриновому Київської губернії Російської імперії (нині –
Тальнівський район Черкаської області України).
Помер 12 грудня 1942 р. в м. Казані СРСР (нині – столиця Республіки Татарстан РФ). Похований
на місцевому цвинтарі.
Закінчив історико-філологічний факультет Київського університету св. Володимира (1886).
Працював викладачем Московського університету (1906-1911; 1917-1929), Петроградському
політехнічному інституті (1914-1917), Іваново-Вознесенському політехнічному і педагогічному
інститутах (1919-1922), співробітником Інституту історії академії наук СРСР (1937-1942).
Академік академії наук СРСР (1929).
Дійсний член Московського психологічного товариства при МДУ.
Заслужений професор Московського університету (1925).
Представник соціально-економічного напряму російської ліберально-буржуазної історіографії
Спеціалізувався з проблем історії античності, середньовічного суспільства і держави, історії
середньовічної Англії. Дотримувався в цілому громадської теорії, яку поєднував з вотчинною
теорією.
Друкувався в журналах «Російська думка», «Журнал міністерства народної освіти», «Освіта»,
«Вісті політехнічного інституту», «Російське багатство».
Як вчений дебютував розвідкою «Нове дослідження про походження феодального ладу» (1892).
Потім настала черга наступних доробків: «Суспільство і держава у Гомера» (1896), «Повстання
Уота Тайлера. Нариси з історії розкладання феодального ладу в Англії» (1897), «Нариси з історії
англійської держави і суспільства в середні віки» (1903),»Англійське суспільство в одинадцятому
сторіччі» (1909), «Нариси з історії середньовічного суспільства і держави» (1913), «Велика Хартія
вільностей» (1915), «Нариси з економічної історії середньовічної Європи» (1928).
Перу П. також належать дослідження «Історія панського господарства», «Феодалізм і натуральне
господарство», «Виникнення міського ладу середніх століть», «Міське господарство
середньовічної Європи і нова історична література», «Чума в Англії», «Робітниче законодавство
Едуарда III», «Робітниче питання в XIV ст.», «Робітниче законодавство і повстання 1381 р.», «До
питання про логічний стиль історичної науки», «Тенденції сучасної історичної науки».
Перекладав Д. Брайса.
З владою, якого б кольору вона не була, порозуміння не знаходив. За царату на знак протесту
проти реакційної політики міністра народної освіти Л. Кассо покинув Московський університет
(1911). За більшовиків зазнав арешту у т. зв. «Справі «Національного центру» (1919).
Серед друзів та близьких знайомих П. – В. Алексєєв, С. Бахрушин, В. Бенешевич, В. Вернадський,
Р. Віппер. І. Гревс, Б. Греков, О. Шмідт, М. Бєлоусов, Я. Колубовський, Є. Косминський, В.
Лавровський, С. Моравський, В. Хвостов, П. Бєляєв, М. Ковалевський, Є. Косминський, Є.
Спекторський, П. Струве, С. Жебелєв, С. Чаплигін та ін.
***
НЕ БОЯТИСЯ СОЦІОЛОГІЇ,
з професійного кредо Д. Петрушевського
Давно пора історикам раз і назавжди звільнитися від страху перед соціологією.
ВИВЧАТИ ІНДИВІДУАЛЬНЕ, з статті Д. Петрушевського «Завдання і методи науки загальної
історії»
Лише ретельне, всебічне з’ясування суспільного процесу, процесу у його розвитку в кожному
окремому конкретному людському суспільстві зі всіма його індивідуальними особливостями,
може нам дати можливість зрозуміти суспільний процес, конструювати його соціологічно і
з’ясувати фазиси і закони його розвитку.
ВІДСТОЮВАВ ВІДВІЧНІСТЬ ПРИВАТНОЇ ВЛАСНОСТІ, з монографії Г. Пікова «Середні
віки в історичній науці»
Творчість професора Московського університету Дмитра Мойсейовича Петрушевського завжди
викликала найзапекліші суперечки. Його учні називали його «майже марксистом», проте частіше
звинувачували в тому, що він ішов від марксизму.
Петрушевський Д. М., дійсно, визнавав корисність марксизму, звинувачуючи його у вульгарному
економізмі. Він чітко відрізняв феодалізм політичний (система патронату, імунітет, васальні
зв’язки) і феодалізм соціальний (вотчинна система). Перевагу надавав першому. Дотримувався
громадської теорії, поєднуючи її з вотчинною.
Середньовічне суспільство, на його думку,
Последние комментарии
2 часов 58 минут назад
11 часов 50 минут назад
11 часов 53 минут назад
2 дней 18 часов назад
2 дней 22 часов назад
3 дней 22 минут назад