Левицкий Дмитрий [Николай Михайлович Сухомозский] (fb2) читать постранично, страница - 3
[Настройки текста] [Cбросить фильтры]
Якщо Рокотов (Рокотов Федір Степанович – відомий російський художник – авт.) – ідеаліст,
романтик, мрійник і «витав у хмарах», то Левицький, навпаки, міцно стояв на землі. Його здорова
врівноважена натура не відчувала потреби в тому, щоб створювати навколо своїх героїв ореол
романтичної загадковості. Він знаходив їх цікавими і такими, якими вони були в дійсності.
Програючи Рокотову в поетичності, мальовничій вишуканості й витонченій натхненності,
Левицький вигравав у життєвості, розмаїтості і повнокров’ї своїх образів. Він не менше обожнює
матеріальність навколишніх предметів і речей, ніж Рокотів свої мрії і фантазії, і з таким же
захватом і натхненням виписує блискучі атласні стрічки, легені газові накидки, хутра й оксамит,
як Рокотів свої тумани і ніжні загадкові посмішки.
У велике мистецтво Левицький прийшов пізніше Рокотова, хоча вони – ровесники. Таке
запізнення пояснюється тим, що на відміну від Рокотова, який, приїхавши до Петербургу, відразу
ж почав удосконалюватися в портретному мистецтві, Левицький довгий час займався переважно
декоративними й іконописними роботами.
…В 1770 році його очікує дійсний тріумф: захват публіки і звання академіка за показаний на
академічній виставці серед інших портрет архітектора Кокоринова.
Цей портрет і справді настільки свіжий і гарний, що і зараз, через два сторіччя після його
створення, не перестав бути художньою новиною. Поруч з ним навіть рокотовський портрет
Григорія Орлова здається порожньою й легковагою балаканиною, де багато зовнішнього
напускного лиску, але мало думки і справжнього почуття...
Але, звичайно ж, найкращий, найчудовіший портрет Левицького і, бути може, взагалі всього його
життя – незрівнянний портрет Марії Олексіївни Дьякової. Усе в ній світиться – і кругле повне
обличчя, і блакитні добрі очі, і сором’язлива дівоча посмішка. Скільки ж у ній простоти і м’якості, затаєної пристрасті і жертовності.
До чого ж красивий цей портрет, як дивовижно грають, немов відблиски у воді, відсвіти від
зелених шовкових стрічок на всьому її свіжому повному тілі і на білому платті!
НЕ ОСЛІП, А ПРОЗРІВ, з статті «Діалог з картиною» на anima.ucoz.ru
Одна з головних загадок долі Левицького – творче мовчання художника в останню чверть століття
життєвого шляху. Він написав всього з десяток полотен. Щоправда, ці полотна чудові, але чи не
замало для такого майстра? Даремне це будуть цілком приписувати хворобі очей, яка лише в
глибокій старості привела Левицького до сліпоти. Ні, не сліпнути став художник у середині
дев’яностих років, а саме в ці роки він, нарешті, прозрів.
У якусь мить із сліпучою ясністю Левицький відчув всю помилковість свого стану. Його тонкий
розум, чесна і пряма душа здригнулися від відчуття фальші і лицемірства, які оточували його
щодня, щогодини. Він здригнувся від раптової свідомості, що бере участь в якомусь величезному
фантасмагоричному обмані.
…І художник шукає нові шляхи. Пише портрет своєї доньки у весільному народному вбранні. На
жаль... довголітнє писання замовних портретів зробило своє. Портрет Агаші не вдався. Він вийшов
салоновий, далекий від життєвої правди…
Мистецтво не прощає постійних, хоч і маленьких поступок і напівправди. Численна, іноді,
салонова продукція Левицького йому помстилася.
Чудова майстерність, володіння кольором, малюнком, тоном не могли замінити головне в
мистецтві – правду! І цей надлом, надрив, який чуйно відчувається тонким художником, все
наростав... Нестерпимими стали години замовної роботи, все більше тягнуло до самоти, до
читання, до гірких роздумів.
...Вичерпувалася епоха, замовкав і її співак...
Последние комментарии
8 часов 48 минут назад
9 часов 23 минут назад
10 часов 16 минут назад
10 часов 20 минут назад
10 часов 32 минут назад
10 часов 45 минут назад