Письмо к Фортунату об увещании к мученичеству [священномученик Киприан Карфагенский] (fb2) читать постранично, страница - 3


 [Настройки текста]  [Cбросить фильтры]

(Втор. 32. 17). Также у Исаии: «И поклонишася тем, яже сотвориша персты их, и преклонися человек, и смирися муж, и не претерплю им» (Ис. 2. 8-9). И опять: «И тем пролиял еси возлияния, и тем принес еси жертвы: о сих убо не разгневаются ли?» – глаголет Господь (Ис. 57. 6). У Иеремии: «Не ходите вслед богов, еже чуждих, еже служити им и поклонятися им, да не прогневаете Мя в делех рук ваших, еже озлобите [рассеять] вас» (Иер. 25. 6). Также в Апокалипсисе: «Иже аще кто поклоняется зверю и иконе его и приемлет начертание на челе своем или на руце своей, и той имать пити от вина ярости Божия, влиянна… в чаши гнева Его, и будет мучен огнем и жупелом пред ангелы святыми и пред Агнцем; и дым мучения их во веки веков восходит, и не имут покоя день и нощь поклоняющийся зверю и образу его» (Откр. 14. 9-11).

Глава IV

Бог неохотно прощает идолопоклонникам. В книге Исхода Моисей просит за народ и не успевает. «Молюся Ти, – говорит он, – Господи: согрешиша людие сии грех велик и сотвориша себе боги златы. И ныне аще убо оставиши им грех их, остави: аще же ни, изглади мя из книги Твоея, в нюже вписал еси. И рече Господь к Моисею: аще кто согреши предо Мною, изглажу его из книги Моея» (Исх. 32. 31-33). Также, когда Иеремия молился за народ, Господь сказал ему: «Ты же не молися о людех сих и не проси еже помилованным быти им, и не моли, ниже приступай ко Мне о них, яко не услышу тя» (Иер. 7. 16). Такое же негодование Божие на согрешающих Богу объявляет Иезекииль. «Бысть, – говорит, – слово Господне ко мне глаголя: сыне человечь, земля аще согрешит Ми, еже пастися грехом, и простру руку Мою на ню и сотру утверждение хлебное, и пущу на ню глад, и возму с нея человеки и скоты. И аще будут сии трие мужи среди ея, Ное и Даниил, и Иов… ни сынове, ни дщери их спасутся, но токмо сии едини спасутся» (Иез. 14. 12-14. 16). То же в Первой книге Царств: «Аще согрешая согрешит муж мужеви, помолятся о нем ко Господу: аще же Господеви согрешит, кто помолится о нем?» (1 Цар. 2. 25)

Глава V

Бог так негодует на идолопоклонничество, что повелел умерщвлять даже тех, которые советовали приносить жертвы и служить идолам. Во Второзаконии: «Аще помолит тя брат твой… или сын твой, или дщерь твоя, или жена твоя яже на лоне твоем, или друг твой, равен души твоей, отай глаголя: идем и послужим богом иным, …от богов языков… да не соизволиши ему и не послушаеши его, и да не пощадит его око твое, … ниже прикрыеши его; возвещая да возвестиши о нем, и рука твоя да будет на нем в первых убити его, и руки всех людей послежде: и побиют его камением, и умрет, яко взыскал есть отвратити тебе от Господа Бога твоего» (Втор. 13. 6-10). И опять Господь ясно говорит, что не должно щадить и города, если бы он весь согласился на идолопоклонство: «Аще же услышиши в единем от градов твоих, яже Господь Бог дает тебе, вселитися тамо, глаголющих: …идем, да послужим богом иным, ихже вы не весте, …убивая да убиеши вся живущия во граде онем убийством меча… и зажжеши град огнем …и будет пуст во веки не возградится по сем; …да отвратится Бог от ярости гнева Своего, и даст тебе милость и помилует тя, и умножит тя, …аще послушаеши гласа Господа Бога твоего, еже хранити вся заповеди Его» (Втор. 13. 12-13. 15-18).

Помня эту строгую заповедь, Маттафия умертвил мужа, приступившего жрети в капище (1 Мак. 2. 23-24). Если же эти заповеди относительно почитания Бога и презрения идолов были сохранямы прежде пришествия Христова, то тем более все, относящееся к богопочтению, должно быть соблюдаемо по явлении Христа, Который поучал нас не одними только словами, но и делами: после всех озлоблении и хулений Он пострадал и распят, чтобы примером своим научить нас страдать и умирать. Нисколько не извинительно человеку не страдать за себя, когда Он пострадал за нас: если Он пострадал за грехи чужие, то тем более каждый должен страдать за свои грехи. И потому Он грозит в Евангелии, говоря: «Всяк… иже исповесть Мя пред человеки, исповем его и Аз пред Отцем Моим, иже на небесех; а иже отвержется Мене пред человеки, отвергуся его и Аз пред Отцем Моим, иже на небесех» (Мф. 10. 32-33). Апостол Павел говорит то же: «Аще бо с Ним умрохом, то с Ним и оживем; аще терпим, с Ним и воцаримся; аще отвержемся, и Той отвержется нас» (2 Тим. 2. 11-12). То же Иоанн: «Всяк отметаяйся Сына, ни Отца имать, а исповедаяй Сына, [и Сына] и Отца имать» (1 Ин. 2. 23). Поэтому Господь увещевает и ободряет нас к презрению смерти, говоря: «Не убойтеся от убивающих тело, души же не могущих убыти; убойтеся же паче могущаго и душу и тело погубити в геенне» (Мф. 10. 28). И опять: «Любяй душу свою, погубит ю: и ненавидяй души своея в мире сем, в живот вечный сохранит ю» (Ин. 12. 25).

Глава VI

Что, искупленные и оживотворенные кровию, мы ничего не должны ставить выше Христа, о том Господь так говорит в Евангелии: «Иже любит отца или матерь, паче Мене, несть Мене достоин: и иже любит сына или дщерь, паче