Україна–Росія: Протистояння чи діалог культур? [Іван Михайлович Дзюба] (fb2) читать постранично
[Настройки текста] [Cбросить фильтры]
- 1
- 2
- 3
- . . .
- последняя (34) »
Іван ДЗЮБА
УКРАЇНА–РОСІЯ:
ПРОТИСТОЯННЯ ЧИ ДІАЛОГ КУЛЬТУР?
[Україна–Росія: концептуальні основи гуманітарних відносин. — К., 2001. — Розділ V. — С. 265–333.]
1. Через минуле до майбутнього
Не лише на політичну, а на всю сучасну, в тому числі й мовно–культурну ситуацію в Україні істотно впливає російський фактор. Те, що діється в Росії, наочно засвідчує, що значна, якщо не переважна, частина її політичної еліти і громадськості ніяк не хоче змиритися з втратою України — саме як втрата, з погляду російських імперських інтересів, сприймається самий факт існування незалежної Української держави. Цілковито відкидається, в цих колах, бодай якась можливість існування інтересів українських. З роками, в міру утривалення державного статусу України, дедалі хитромудрішою стає «аргументація» необхідності реваншу, «реінтеграції», нового «возз’єднання» тощо… Тож варто звернути увагу на деякі нові мотиви в старих піснях, покликані надавати їм привабливішого і сучаснішого звучання. Коли читаєш російську публіцистику відповідного штибу, насамперед вражає те, що вона незворушно ігнорує реальний стан людської спільноти наприкінці XX століття, а натомість і далі гарячково оперує категоріями «холодної війни», сталінськими категоріями «ворожого оточення» або й чороносотенськими категоріями світової змови проти Росії — всілякої: чи то жидомасонської, мондіалістської, мусульманської, чи то неозначеної бісівської взагалі. Характерною в цьому відношенні є назва статті одного із високих православних достойників, опублікована в «Нашем современнике»: «Силы зла идут на нас». Іншим поширеним найменуванням цих диявольських сил є «мировая закулиса», що день і ніч кує підривні інтриги проти Росії. У діалозі двох видатних представників цього напряму російської думки Ігоря Шафаревича та Володимира Бондаренка — стан країни названо «Третьей Отечественной». Ігор Шафаревич додає: «У меня такое чувство, что эта война теперь проиграна»[1]. Вся історія Росії інтерпретується в імпер–патріотичній літературі як постійне протистояння ворожому світові й мало не Всесвіту. Одні автори зберігають при цьому традиційний мажорний тон і зазвичай вихваляються «неизменными победами русского оружия над несметными полчищами»[2]. Інші приперчують гординю страждальної винятковості ностальгічною скорботою: «Наша русская история прямо–таки пишется кровью: нашествие за нашествием. Подсчитано, что из каждых пяти лет жизни мы три года воевали. В последнее время, позволив развалить могучую страну, мы в одночасье сузили свои национальные границы и тем самым отдали во вражеский полон около 30 миллионов своих сородичей»[3]. А ще інші — погрожують: «Вооруженный русский придет и возьмет свое»[4]. Це, сказати б, пострадянська профанація Достоєвського: «…Русские люди берут свои посохи и идут сотенными толпами, провожаемые тысячами людей, в какой–то новый крестовый поход»[5]. Або й таке сакраментальне згадується: «Русский народ потому и владеет шестою частью земного шара, что этому убогому, бедному народу дано от Бога то, чего нет у многих более культурных племен: инстинкт государственности»[6]. На жаль, усе це стосується не лише минулого, а й проектується на майбутнє. Віктор Кочетков:
- 1
- 2
- 3
- . . .
- последняя (34) »
Последние комментарии
4 минут 54 секунд назад
6 минут 48 секунд назад
1 час 24 минут назад
2 часов 30 минут назад
4 часов 41 минут назад
1 день 17 часов назад