Ярошенко Николай [Николай Михайлович Сухомозский] (fb2) читать постранично, страница - 1
[Настройки текста] [Cбросить фильтры]
ЯРОШЕНКО Микола Олександрович
ЕКСПРЕС-ЖИТТЄПИС, найважливіші ціхи біографії
Національний статус, що склався у світі: російський.
Художник.
З родини військового. Батько, Ярошенко О., – генерал царської армії.
Народився 1 (13) грудня 1846 р. в м. Полтаві Російської імперії (нині – адміністративний центр
однойменної області України).
Помер 25 червня (7 липня) 1898 р. в м. Кисловодську Російської імперії (нині – Ставропольський
край РФ). Похований на території Нікольського собору.
Закінчив Полтавський кадетський корпус (1855-1863), навчався в Петербурзькому Павловському
військовому училищі (1863-1865), закінчив Петербурзьку Михайлівську артилерійську академію
(1867-1870).
Завідував штампувальною майстернею Петербурзького патронного заводу (1870-1893),
дослужився до генерал-майора.
Я. – член й один з керівників славнозвісного «Товариства передвижників» (з 1876).
Перша картина нашого земляка – «Невський проспект вночі» (1875).
Потім були десятки інших, серед яких вирізняються: «Дівчина з рогачем» (1864), «Невський
проспект вночі» (1875), «Кочегар», «В’язень» (обидві – 1878), «Сліпі каліки під Києвом» (1879),
«Жебраки в Києво-Печерській лаврі» (1879-80), «Старе й молоде», «Студент» (обидві – 1881),
«Курсистка» (1883), «Всюди життя», «На гойдалці», «В горах Кавказу» (усі – 1888), «В теплих
краях» (1890), «Дівчина-селянка» (1891), «Хор», «Ельбрус у хмарах» (обидві – 1894).
Я. також – автор понад сотні психологічних портретів. Найвідоміші – І. Крамського (1876), П.
Стрепетової, Г. Успенського (обидва – 1884), Д. Менделєєва (1885), М. Ге (1890), В. Короленко
(1898).
Доробки нашого земляка зберігаються в Полтавському, Севастопольському, Харківському
художніх музеях, Київському музеї російського мистецтва (усі – Україна), Російському
Державному музеї, Самарському художньому музеї (обидва – РФ), інших зібраннях, а також в
приватних колекціях.
Переживав художник і не кращі хвилини. Так, його полотно «Біля Литовського замку» (1881)
влада виставляти заборонила (тема була пов’язана з замахом на життя петербурзького
градоначальника Ф. Трепова з боку народниці В. Засулич). Понад те, художника тиждень
протримала під домашнім арештом. Не вдалося йому уникнути і з’ясовування стосунків з
міністром внутрішніх справ Росії М. Лоріс-Меліковим.
У м. Кисловодськ (РФ) є вулиця імені Я. (1918), а також діє «Меморіальний музей-садиба
художника Ярошенка» (1962).
В чергову річницю смерті нашого земляка в м. Кисловодськ пройшла науково-практична
конференція (2006).
Серед друзів та близьких знайомих Я. – Л. Толстой, І. Крамський, О. Волков, П. Стрепетова, І.
Остроухов, Г. Успенський, М. Нестеров, М. Ге, В. Максимов, М. Салтиков-Щедрін, В. Короленко,
І. Рєпін, А. і В. Васнєцови, С. Рахманінов, Л. Собінов, Ф. Шаляпін, К. Станіславський, А. Куїнджі, Д. Менделєєв (для останнього у прихистку нашого земляка, т. зв. «Білій віллі», навіть обладнали
лабораторію) та ін.
***
СЕНС – У ФАРБАХ
, з творчого кредо М. Ярошенка
Картина має сенс лише у фарбах, коли видно, що на дворі сиро, холодно і мжичить дощ, словом
така погода, що хороший господар собаку на двір не вижене.
ПРИЄМНО ЗБЛИЗИЛИСЯ З ЯРОШЕНКОМ, з «Щоденників» Л. Толстого
14 березня 89. Москва
Встав рано. Працював, читав про Китай чудову книгу.
Виправив ще про мистецтво. …Пішов до Третьякова. Гарна картина Ярошенка «Голуби».
3 травня 1894. Ясна Поляна.
Приїхали сюди з Машею. Проводжали нас Соловйов і Ярошенко, з яким приємно зблизилися.
7 лютого. Петербург. 97.
Поїхав до Чорткових. Потім у Ярошенка. Вечір вдома з Сонею. Нам добре.
БУВ «СОВІСТЮ ХУДОЖНИКІВ», з оцінки творчості М. Ярошенка М. Нестеровим
Він став після смерті Крамського одним з найдіяльніших керівників Товариства художників-
передвижників.
…Голос його звучить на зборах і його слухають так само уважно, як звикли слухати Крамського.
…Ярошенко був скромний, вимогливий до себе, стриманий і в той же час твердий. М’який
зовнішньо – він кремінь духом.
РІЗКО КРИТИКУВАЛИ, з статті «Виставка творів М. О. Ярошенка»
Полум’яний прихильник демократичних ідей Товариства пересувних виставок, Ярошенко був
художником реалістичного напрямку. Досить часто, особливо в період 70-х – 80-х років, він
віддавав перевагу сюжетам соціального звучання. Картини ці стали хрестоматійними, принесли
майстрові
Последние комментарии
14 часов 58 минут назад
15 часов 15 минут назад
15 часов 27 минут назад
15 часов 33 минут назад
18 часов 4 минут назад
18 часов 8 минут назад