Гордин Яков [Николай Михайлович Сухомозский] (fb2) читать онлайн
[Настройки текста] [Cбросить фильтры]
ГОРДІН Яків
ЕКСПРЕС-ЖИТТЄПИС, найважливіші ціхи біографії
Національний статус, що склався у світі: єврейсько-американо-російський.
Драматург, публіцист. Псевдоніми – Іван Колючий, Яків Михайлович, Ян.
З міщанської родини.
Народився 1 травня 1853 р. в м. Миргороді Полтавської губернії Російської імперії (нині –
районний центр Полтавської області України).
Помер 11 червня 1909 р. в м. Нью-Йорку (США).
Спеціальної освіти не мав.
Працював викладачем Єлизаветградського єврейського казенного училища.
Друкувався в газеті «Єлизаветградський вісник», журналі «Тиждень».
Автор п’єс, серед яких найвідоміші «Єврейський король Лір» (1892), «Міреле Ефрос» (1898), «Бог, людина і біс» (1900), «Клятва» (1900), «Сирітка Хася» (1903). Сюжети більшості з них автор
запозичував у Ф. Шіллера, К. Гуцкова, М. Гоголя, О. Островського, В. Гюго, Г. Ібсена.
Навіть оригінальні його доробки написані під сильним впливом європейської драми.
Усього перу нашого земляка належить понад 70 п’єс. Низка дослідників важає його реформатором
єврейського театру.
Уже по смерті вийшов 2-томник вибраних драм (1911).
Деякі п’єси стали основою для перших єврейських фільмів, знятих на перших єврейських
кіностудіях.
Боячись переслідування з боку царського режиму, емігрував до США (1890).
Серед друзів та близьких знайомих Г. – Я. Адлер, С. Русова, Б. Томашевський, З. Лібін, Д.
Кесслер, Л. Кобрін, О. Димов, М. Товбін та ін.
***
ЄВРЕЇ МАЮТЬ ЄВРОПЕЗУВАТИСЯ
, з політичного кредо Я. Гордіна
Єврейство може існувати, розвивати культуру і цивілізацію, лише розчинившись в європейських
народах.
ЗАСНУВАВ СЕКТУ, з статті Ш. Маркіша «Третій батько-засновник, або «До чужих багать»
Гордін заснував «Духовно-біблейське братерство» – секту, яка заперечувала і засуджувала увесь
постбіблейський іудаїзм скопом, а також увесь єврейський спосіб життя і усі традиційні єврейські
заняття – комерцію, банківську справу, посередництво тощо, – як такі, що буцімто виправдано
провокують антисемітизм.
НІ – ЕКСПЛУАТАЦІЇ, з розвідки І. Петрова «Краса і гордість нашого краю»
Софія Русова – третя пані, яка залишила спогади про наш край в книзі «Мої спомини», називала
Єлизаветград «одним з найкультурніших міст».
Русова познайомилася тут з Я. Гордіним – відомим єврейським письменником, засновником
«Біблейського братерства» – суміші християнства і іудейства. Він пропагував землеробство серед
євреїв, в синагозі закликав їх відректися від експлуатації.
ДО ПРАЦІ, БРАТТЯ, з «Електронної єврейської енциклопедії»
Під впливом релігійно-громадських поглядів Л. Толстого і штундистів (баптистська секта на
півдні Росії), а також народницьких ідей Гордін створив 1880 року «Духовно-біблейське
братерство» з метою радикально реформувати життя євреїв. Їх духовне відродження і
перевиховання, за його міркуваннями, можливе лише з перетворенням традиційної релігії на
раціоналістичне етико-соціальне вчення, засноване на біблейському іудаїзмі, очищеному від
обрядовості, приписів Талмуда і наступної равіністичної літератури.
Шлях до морального вдосконалення Гордін бачив в зверненні до фізичної праці, передусім
землеробської, у відмові від занять торгівлею, оренди лісів, утримання шинків і заїжджих
будинків тощо.
Пропаганда ідей Гордіна, зовні прохристиянських, а за суттю асиміляторських, не мала великого
успіху. Невдоволення багатьох євреїв викликала його стаття, надрукована після погромів 1881 р.,
в якій Гордін звинуватив євреїв в тому, що вони самі викликали погроми «своєю пожадливістю, настирливістю і пронозливістю».
ВИКЛИКАВ ЗАЦІКАВЛЕНІСТЬ У ВІДОМИХ ЛЮДЕЙ, з замітки В. Боська «Гордін Яків»
У 1880 році Я. Гордін в Єлизаветграді організацію «Духовно-біблійне братство», яке намагалось
примирити іудаїзм з християнством (проіснувало близько 10 років). Познайомитися з його
діяльністю до міста приїздило багато відомих людей.
ПРИНЦИПОВА ПОСТАТЬ, з статті Г. Еліасберга «Цурік цу зайн фолк!»: російсько-єврейський
Нью-Йорк 1910-х рр. в п’єсі Леона Кобріна»
Згодом він (Кобрін Л. – авт.) писав, що в його житті залишили незгладимий слід двоє: Х.
Житловський і ...Я. Гордін, зустріч з яким також відбулася в Америці. Обоє вони, як вказував
Кобрін, були природженими лідерами і природженими ораторами.
...Дебют Л. Кобріна як драматурга відбувся в 1899 р., коли він подав на обговорення до
театрального товариства «Фрайе ідіше фолькс-біне» п’єсу «Мінна». В ході обговорення було
вирішено переробити текст спільно з Я. Гордіним. Сюжет про загибель жінки, яка закохалася в
жениха своєї доньки, був новим в єврейській драматургії. Гордін, котрий побачив в ньому
схожість з ібсенівською драмою «Нора», запропонував доповнити назву «Мінна, або Нора з
єврейського кварталу».
Надалі п’єса тривалий час з успіхом ставилася в Нью-Йорку. Про непрості обставини спільної
роботи, а також про своє бачення творчості Я. Гордіна Л. Кобрін писав в мемуарній книзі
«Спогади єврейського драматурга».
Безумовно, яскрава постать Я. Гордіна як знакової фігури в розвитку нового ідішського театру
була принциповою для Л. Кобріна.
ЗАКОХАВСЯ В ТЕАТР, з нарису М. Лоєва «Украдена муза»
Дмитра Жаботинського я згадаю в книзі ще не раз. Він з роками стане провідним актором
Київського державного єврейського театру, виконавцем низки головних ролей. Йому присвоять
звання заслуженого артиста УРСР. Але це буде потім...
Тут же я зазначу, що він був моїм земляком, з Черкас. ...Ще хлопченям став синагогальним півчим
у кантора Якобсона. Якось їх хор запросила російська трупа, котра, гастролюючи в Черкасах,
грала п’єсу єврейського драматурга Якова Гордіна «Бог, людина і диявол». Вони мали
зображувати в пролозі спектаклю «хор ангелів». Потім усім їм дозволили дивитися спектакль. Ось
саме тоді він уперше в житті побачив справжній театр. Побачив – і закохався назавжди.
МАВ СТОСУНКИ З ТЕРОРИСТАМИ, з статті «Російська охранка в Сполучених Штатах» на
ingaclemens.com
Першим насаджувачем російського політичного розшуку в Сполучених Штатах був генеральний
консул в Нью-Йорку Оларовський. Замість захисту своїх співгромадян він виступав організатором
розшуку і посилав свої донесення до Петербурго, до департаменту поліції.
...Ньюйоркський агент, котрий підписався псевдонімом «Сергєєв» ...повідомляв департаменту
поліції від 4 січня 1894 року за №10: «В листопаді приїхав до Нью-Йорка Лазарєв з молодими
людьми, В. О. Поповим і Олексієм І. Єрамасовим. Лазарєв оселився у Сергєєва, а молоді люди
недалеко знайшли кімнату».
Їх імена були відомі лише Сергєєву і Дебагорію-Мокрієвичу. Яків Гордін показував їм місто.
Молоді люди відправилися до Росії із злочинними намірами...
П’ЄСИ СТАЛИ КЛАСИКОЮ, з кореспонденції Й. Гельстона «Про діяльність Львівського
єврейського театру в 1939-1949 рр.»
Цікавою роботою Іди Камінської стало інсценування роману Лопе де Вега «Овече джерело».
Потім послідували спектаклі з єврейської класики за п’єсами Якова Гордіна «Мірале Ефрос» з
Ідою Камінською в головній ролі, і «Сирітка Хася», які мали великий глядацький успіх. Причому, в останній роботі трагічна кінцівка була пом’якшена.
ІДЕОЛОГІЧНЕ УБОЗТВО, з статті «Гордін Яків» в «Літературній енциклопедії»
У 90-х рр., у зв’язку з розвитком ...робочого руху, традиційна єврейська родина вже давала великі
тріщини: гострі конфлікти між «батьками і дітьми», прагнення ...молоді до громадськості, жінок –
до емансипації – усе це свідчило про наростання соціальних потенцій... Гордін не відбивав їх.
Єврейська родина для нього – лише комплекс побутових деталей; вона чужа соціальної динаміки,
та й статика її – украй однобічна.
«Найактуальніше» в сім’ї Гордіна – це сентиментально-розсудлива проповідь просвітництва і
дрібнобуржуазної моралі. Загальна канва його сімейної драми – обивательський шлюб, переважно
невдалий. Мелодраматично зображаються «шлюбні перипетії» в атмосфері дрібнобуржуазного
застою.
Гордін попутно відтворював типи неосвічених рабинів або доброчесно-безглуздих духовних осіб,
ешиботників, меламедів, чесних шевців, розумних кравців, сентиментальних слуг, зіпсованих
«панночок», 636 жорстоко-грубих або доброчесних купців й інших. У своїх п’єсах він культивував
мистецтво народної «приказки», «гострого слівця» або народного жарту; гумором цієї «приказки»
і вичерпується життєвість його драм.
Незважаючи на усе своє ідеологічне убозтво, Г. проте зіграв велику роль в історії єврейської
драми і театру : він витіснив з репертуару лубковий жанр «історичних оперет», що панував до
нього. Ці оперети писалися нівеченою єврейською мовю (з домішкою великої кількості німецьких
слів); Гордін очистив єврейську п’єсу від цих наносних слів і ввів до неї живу розмовну єврейську
мову; він підняв авторитет єврейського театру, привернув до нього увагу широких єврейських мас
та інтелігенції.
ПОВНА НІСЕНІТНИЦЯ, з розвідок Є. Біневича «Камінські Авраам і Естер» і «Гастролі в
Петербурзі»
У 1906 році, заснувавши свій стаціонарний театр у Варшаві, Камінські вже орієнтувалися саме на
драматичний репертуар, в основу якого лягли п’єси Якова Гордіна, і саме в їхній трупі драматург
знайшов кращих інтерпретаторів своїх доробків у Росії.
...У 1907 році трупа знову була в Петербурзі. Грали з 23 квітня по 15 травня. ...З новинок перше
місце було відведене п’єсам Якова Гордіна – «Брати Лур’є» (26 квітня), «Сирітка Хася» (28-го),
«Єврейський король Лір» (8 травня).
...Єдиної рецензії удостоївся «Єврейський король Лір», одна з перших п’єс Гордіна, яку побачили
в Петербурзі. Але знову-таки – з негативним знаком. «Король Лір» потрапив на сцену чи то
завдяки якомусь непорозумінню, чи тому, що антрепренерові єврейської трупи п. Співаковському
захотілося зіграти виграшну роль, – вважав рецензент «Петербурзької газети». – В трупі цій,
зазначимо, є декілька надзвичайно талановитих артистів. Між ними з чоловіків перше місце
займають чудові коміки пп. Сем-Адлер і Дранов, а з жінок – пані Нерославська і Крайз (Ганна
Краузе. – Є.Б.), які вивозять на своїх плечах увесь репертуар єврейського театру. Проте таку
нісенітницю, як «Єврейський король Лір» навіть ці талановиті актори не могли врятувати від
провалу.
...«Головний постачальник єврейського театру – Гордін.., – писав...А. Кугель. – Психологія не
претендує на глибину. Ефекти випробувані, побутовий бік визначений вірно, але рисами
широкими, і акторові простору – скільки завгодно».
КРАЩЕ – ГРОШИМА, анекдот
Приснився євреєві ангел.
– Ти живеш праведним життям, і Господь вирішив винагородити тебе. Чого ти бажаєш: слави,
грошей, влади, мудрості?
– Мудрості, – поміркувавши, сказав єврей.
– Ти став мудрим з мудрих! Що скажеш?
– Грошима треба було брати!
Последние комментарии
3 часов 36 минут назад
3 часов 44 минут назад
3 часов 54 минут назад
3 часов 59 минут назад
5 часов 28 минут назад
5 часов 31 минут назад